تبلیغات
چار قل - مطالب مهر 1393

دانلود چار قل تصویری پرهیزگار

فایل تصویری چارقل

 برای شما دوستان فایل تصویری چار قل با صدای زیبای پرهیزگار را اماده کردم و ان را به شما تقدیم می کنم
برای اموزش و رو خوانی  چارقل به نوجوانان و بزرگسالان فایل مناسبی است حجم کمی هم دارد
التماس دعا 

چار قل و خواص ان

چارقل ، عنوانی‌ برای‌ چهار سوره كافرون‌، اخلاص‌، فَلَق‌ و ناس‌. چارقل‌، مخفف‌ چهارقل‌، به‌ چهار سوره‌ از قرآن‌ كریم‌ كه‌ با فعل‌ امر «قل‌» آغاز می‌شوند، اشاره‌ دارد كه‌ عبارت‌اند از: كافرون‌: «قل‌ یا ایهاالكافرون‌»، اخلاص‌: «قل‌ هو اللّه‌ احد»، فلق‌: «قل‌ اعوذ برب‌الفلق‌» و ناس‌: «قل‌ اعوذ برب‌الناس‌». هر چند در قرآن‌ كریم‌ سوره جن‌ نیز با قل‌ آغاز می‌شود (رجوع کنید به جن‌: 1)، ولی‌ فقط‌ این‌ چهار سوره كوتاه‌ را در شمار این‌ عنوان‌ گنجانده‌اند. از این‌ چهار سوره‌ بانامهای‌ سُوَرقل‌ (رامیار، ص‌ 597)، قَلاقِل‌ و ذات‌ القلاقِل‌ نیز یاد شده‌ است‌. در یك‌ حدیث‌ نبوی‌، مشهور به‌ حدیث‌ ذات‌القلاقل‌، برای‌ تعویذ * و در امان‌ ماندن‌ خود و فرزند و مال‌ از آسیب‌، خواندن‌ این‌ چهار سوره‌ توصیه‌ شده‌ است‌ (رجوع کنید به قطب‌ راوندی‌، ص‌ 85؛ مجلسی‌، ج‌ 51، ص‌ 260، ج‌ 89، ص‌ 341؛ برای‌ نسخه‌ای‌ از روایت‌ این‌ حدیث‌ رجوع کنید به آقابزرگ‌ طهرانی‌، ج‌ 6، ص‌ 376).

خواندن‌ این‌ چهار سوره‌ برای‌ تعویذ در مناسبتهای‌ مختلف‌، از قدیم‌الایام‌ تاكنون‌ در میان‌ فارسی‌زبانان‌ رایج‌ بوده‌ و در متون‌ نظم‌ و نثر گاهی‌ این‌ تعبیر به‌كار رفته‌ است‌ (برای‌ نمونه‌ رجوع کنید به سنایی‌، ص‌ 404، 567؛ جامی‌، ج‌ 2، ص‌ 494؛ نظیری‌، ص‌ 317؛ آل‌احمد، ص‌ 19؛ كتیرائی‌، ص‌ 46).  در برخی‌ احادیث‌ خواندن‌ سوره‌های‌ اخلاص‌، فلق‌ و ناس‌ به‌ همراه‌ سوره حمد (حویزی‌، ج‌ 5، ص‌ 705) یا آیهالكرسی‌ (همان‌، ج‌ 5، ص‌ 702) و این‌ چهار سوره‌ به‌ همراه‌ سوره نصر (طبرسی‌، ج‌10، ص‌ 839؛ ابوالفتوح‌ رازی‌، ج‌20، ص‌ 433؛ سیوطی‌، ج‌ 8، ص‌600) به‌ عنوان‌ حرز *و ذكر و تعویذ توصیه‌ شده‌ است‌. علاوه‌ بر این‌، در برخی‌ نمازها، مانند نماز شب‌ و نمازهای‌ مستحب‌ در شبهای‌ ماه‌ رجب‌، خواندن‌ این‌ چهار سوره‌ سفارش‌ شده‌ است‌ (رجوع کنید به خطیب‌ شربینی‌، ج‌ 1، ص‌ 221؛ حرّعاملی‌، ج‌ 8، ص‌ 92؛ دمیاطی‌، ج‌ 1، ص‌ 290).

گفتنی‌ است‌ كه‌ ابن‌سینا در تفسیری‌ با نام‌ تفسیرالقلاقل‌ به‌ تفسیر سه‌ سوره‌ از چارقل‌ (سوره‌های‌ اخلاص‌، فلق‌ و ناس‌) پرداخته‌ است‌. این‌ اثر به‌كوشش‌ احسان‌ یارشاطر با عنوان‌ تفسیر سوره توحید، تفسیر سوره فلق‌ و تفسیر سوره ناس‌ در پنج‌ رساله‌ (تهران‌ 1383 ش‌) به ‌چاپ‌ رسیده‌ است‌ و ابوالمكارم‌ محمودبن‌ محمد حسنی‌ واعظ‌ *نیز در تفسیری‌ با نام‌ بلابل‌ القلاقل‌ (تهران‌ 1375 ش‌) به‌ تفسیر آیاتی‌ كه‌ با فعل‌ امر قل‌ آغاز می‌شود پرداخته‌ است‌

خواص 4قل وحدیث قلاقل

رسول خدا(صلی الله علیه و آله) فرمود:
إِذَا أَرَدْتَ الْمَنَامَ فَاقْرَأْ هَذِهِ السُّورَةَ یَعْنِی الْجَحْدَ قَالَ فَكَأَنَّمَا قَرَأَ رُبُعَ الْقُرْآنِ وَ تَبْعُدُ عَنْهُ الشَّیَاطِینُ وَ یَبْرَأُ مِنَ الشِّرْكِ وَ یَكُونُ فِی أَمْنٍ مِنَ الْفَزَعِ الْأَكْبَرِ وَ قَالَ ص قُولُوا لِصِبْیَانِكُمْ إِذَا أَرَادُوا الْمَنَامَ أَنْ یَقْرَءُوا هَذِهِ السُّورَةَ حَتَّى لَا یَتَعَرَّضَ لَهُمُ الْجِنُّ 
هنگامی که خواستی بخوابی این سوره را(یعنی سوره قل یا ایها الکافرون) را بخوان، فرمود: پس گوئی که یک چهارم قرآن را خوانده است و شیطان از او دور می‌شود و از شرک بریء می‌شود و از فزع اکبر در امان امان است و فرمود: به فرزندانتان بگوئید: هنگامی که خواستند بخوابند این سوره را بخوانند تا این که شیطان متعرض آنان نشود.

راوی گفت: پدر من صاحب فرزند نمی‌شد و دوست داشت نسلش باقى باشد. سپس در سنین پیریش من متولد گردیدم و او از ولادت من بسیار مسرور گردید. آنگاه در سن هفت سالگى من پدرم بدرود حیات گفت و بعد از او عمویم مانند پدرم از من سرپرستى نمود. روزى عمویم مرا بحضور پیغمبر صلّى اللَّه علیه و آله برد و عرضكرد: یا رسول اللَّه! این بچه برادرزاده من است. پدرش وفات كرده و من از وى سرپرستى مینمایم. حیف دارم كه این یادگار برادرم بمیرد، تعویذى بمن تعلیم فرما تا از بركت آن، بچه سالم بماند حضرت فرمود: چرا از ذات القلاقل‏ بى‏خبرى؟ 
عرضكرد: یا رسول اللَّه ذات القلاقل چیست؟ 
فرمود:
أَنْ تُعَوِّذَهُ فَتَقْرَأَ عَلَیْهِ سُورَةَ الْجَحْدِ وَ سُورَةَ الْإِخْلَاصِ وَ سُورَةَ الْفَلَقِ وَ سُورَةَ النَّاسِ وَ أَنَا إِلَى الْیَوْمِ أَتَعَوَّذُ بِهَا كُلَّ غَدَاةٍ فَمَا أُصِبْتُ وَ لَا أُصِیبَ لِی مَالٌ وَ لَا مَرِضْتُ وَ لَا افْتَقَرْتُ وَ قَدِ انْتَهَى بِیَ السِّنُّ إِلَى مَا تَرَوْنَ

یعنى سوره جحد (قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ) و سوره اخلاص (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ) و سوره فلق (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ) و سوره ناس (قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ) را بر او بخوان من هر روز صبح آن را خوانده و میخوانم و بوسیله آن بخدا پناه میبرم و تا كنون كه باین سن رسیده‏ام نه آسیبى دیده و نه مریض گشته‏ام.


حضرت صادق علیه السّلام فرمود: 
مَنْ قَرَأَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ كَتَبَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ الشِّرْك‏ 
هر كس هنگامى كه به بستر خواب رود سوره قُلْ یا أَیُّهَا الْكافِرُونَ و قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را بخواند خداى عز و جل بیزارى (و دورى) از آتش را برایش بنویسد.

چشم زخم

ازبررسی روایات در مورد چشم زخم به دست آمد که اولا چشم زخم حق است و تاثیر دارد.
برای دفع آن خواندن بعضی سوره ها و دعاها سفارش شده است. همچنین نوشتن بعضی سوره ها و دعاها و همراه داشتن آن یا نگهداری در خانه برای دفع آن مفید است.

به برخی روایات در باره چشم زخم همراه با راهکار درمانی اش اشاره می کنیم.
1- روزی جبرئیل خدمت پیامبر اکرم(ص) رسید. دید حضرت ناراحت و محزون است. پرسید: چرا ناراحتی؟ فرمود: به خاطر بیماری حسن و حسینم که چشم خوردند و مریض شدند. جبرئیل گفت: چشم زخم حق است. برای درمان و رفع آن سوره های معوذتین ( فلق و ناس ) و این دعا را بخوان:"اللهم یا ذا السلطان العظیم، و المنّ القدیم، و الوجه الکریم، ذا الکلمات التامات و الدعوات المستجابات عاف الحسن و الحسین (1)(هر کسی این دعا را می خواند، به جای الحسن و الحسین نام بیمار یا کسی که مورد چشم زخم دیگران قرار گرفته است بگوید)من انفس الجنّ و اعین الانس.

2- در حدیث آمده که چشم زخم حق است و واقعیت را دارد. هرگاه کسی از شما انسان یا چیز زیبایی را دید و از آن خوشش آمد بگوید:آمنت بالله و صلی الله علی محمد و آله. در این صورت چشم او تأثیر منفی نخواهد داشت(2).

3- امام صادق علیه السلام می فرمایند : چشم زخم حق است. اثر آن ممکن است گاهی باعث مرگ شود. بسیاری از مردگان به خاطر چشم زخم شور چشم­ها به دیار قبر رفتند.
بعد فرمود: هر گاه کسی مسلمانی را دید و از قیافه یا مال ویا هر چیزی که به او تعلق دارد، خوشش آمد، فورا ذکر خدا (مثل الله اکبر، سبحان الله، بسم الله، لا حول و لا قوة الابالله العلی العظیم )
بگوید تا اثر شور چشمی آن بر طرف شود. (3)

4- امام صادق علیه السلام می فرمایند :چشم زخم واقعیت دارد. پس خود را با خواندن سوره ناس و فلق هنگام خارج شدن از خانه و خواندن سه مرتبه "ما شاء الله لا حول و لا قوّة الا بالله العلیّ العظیم "هنگام مشاهده کسی یا چیزی خود و دیگران را از شر آن حفظ کنید. (4)

5- شخصی می گوید: در خراسان همراه امام رضا علیه السلام بودم. ایشان امر کرد برایشان ظرف عطری بگیرم .وقتی گرفتم، با تعجب به آن نگاه کردم. امام فرمود: چشم زخم حق است. روی کاغذی سوره های حمد و توحید و فلق و ناس و آیة الکرسی را بنویس و در غلاف ظرف قرار بده.(5)
پیامبر اکرم وارد خانه ام سلمه شدند و نزد او پسر بچه ای بود که ناله می کرد. ام سلمه گفت: یا رسول الله! چشمش زدند. فرمود :مگر دعای چشم برایش نگرفتید؟(6)
این دو روایت دلالت دارند بر اینکه نوشتن دعا و همراه داشتن آن برای دفع چشم زخم مفید است.

6- حاج شیخ عباس قمی در مفاتیح ذکر کرده که برای در امان ماندن از چشم زخم این دعا خوانده شود :اللهم ربّ مطر حابس و حجر یابس و لیل دامس و رطب و یابس ردّ عین العاین علیه فی کبده و نحره و ماله فارجع البصر هل تری من فطور ثمّ ارجع البصر کرّتین ینقلب الیک البصر خاسئا و هو حسیر. همچنین در مفاتیح الجنان آمده خواندن آیه آخر سوره قلم (و ان یکاد الذین کفرو ا. . . ) برای دفع چشم زخم مفید است.( 7)
بنابراین می توانید برای دفع چشم زخم دعاها و سوره های سفارش شده را بخوانید یا روی کاغذ بنویسید و نگه دارید . لازم نیست که آن لوح را بخرید. البته بعضی لوح های پارچه ای در بازار است که چهار قل یا آیة الکرسی یا و إن یکاد روی آن ها نوشته شده و ارزان قیمت است. می توانید آن ها را هم تهیه کنید .اینکه حتما در شب نیمه شعبان آن را نصب کنید ، پایه و اساس ندارد.
چند تذكر:
اولا لوح ها قیمت گزاف ندارد.
دوم : نیت نویسنده دعاها در اثر گذاشتن دعا موثر است. این گونه افراد برای پر كردن جیب خود اقدام به این كارها می كنند. دلسوز شماها نیستند.
سوم: همان طور كه بزرگان دین فرمودند : بهترین راه این است كه خودتان این گونه دعاها را با وضو و رو به قبله بنویسید.
چهارم : چشم زخم حق است اما نباید اعتقاد به آن به حد افراط و وسواسی برسد، به طوری كه هر حادثه ای را كه در زندگی پیش می آید، به چشم زخم ربط داد.

پی نوشت ها:
1. « إن جبرئیل نزل علی النبی...» علامه مجلسی ، بحارالانوار، ج 92 ،ص132.
2. « و العین حق ...» همان، ج60 ، ص18.
3.« لو نبش لکم عن القبور...» همان، ص25.
4. « العین حق و لیس تامنها منک ...» همان، ص26.
5. « کنت مع الرضا بخراسان ...» همان ،ص26.
6. « دخل رسول الله بیت ام سلمه...» همان ،ص9 .
7. شیخ عباس قمی ، مفاتیح الجنان ، دعا برای چشم زخم.
در ضمن همراه داشت قرآن در دستشویی اگر بی ادبی محسوب شود بهتر است که ترک شود ولی واجب نیست.
منبع:http://www.tebyan.net
و من الله توفیق